Přestože je dnes online nakupování běžnou součástí života, bohužel s sebou nese i jistá rizika. Daní za nákup z pohodlí domova může být situace, kdy zakoupené zboží nesedí či nesplňuje vaše představy, a vám tak nezbývá než využít zákonné lhůty a objednávku zase vrátit. Zatímco ve většině případů jde vše hladce a co nevidět vám na bankovním účtě přibude příslušná stránka, občas mohou nastat problémy a e-shop peníze nevrátí. Pokud se něco podobného přihodilo i vám, jste na správném místě. Pojďme se společně podívat na možnosti, které máte při řešení tohoto problému.
Asi se shodneme, že obchodní podmínky, které by neměly chybět na žádném legitimním e-shopu, jsou často "na okrasu" a čte je opravdu jen málokdo. Většina z nás se zkrátka snaží vybrat ten pravý kousek, či při nákupu ušetřit, a tak se soustředíme spíše na to, zda obchod nabídne nějaké ty slevové kódy a výprodeje.
Jistě, každá ušetřená koruna přijde vhod, ale stejnou pozornost bychom měli věnovat také obchodním podmínkám. Ty nám bez obalu a pěkných slov, která mnohdy najdete v Často kladených otázkách daného obchodu, prozradí, jaká je firemní politika e-shopu v oblasti vrácení zboží a získání vašich peněz zpět. Než se proto pustíte do nějakých větších akcích, například v podobě oficiální stížnosti, pečlivě si pročtěte obchodní podmínky. Pokud jste něco objednali, máte právo očekávat, že e-shop bude postupovat v souladu s vlastními podmínkami.
Ano, celoročně očekáváný den výprodejů Black Friday je sice za rohem, ale v tomto případě mluvím o trochu jiných termínech. Jak asi tušíte, při nákupu na internetu máte svá zákonná práva, která zahrnují možnost vrácení zboží do 14 dní od jeho zakoupení. Některé obchody tuto lhůtu dokonce z vlastní iniciativy prodlužují, a snadno tak můžeme ztratit přehled, kolik času nám vlastně na vrácení produktu ještě zbývá. Věnujte těmto termínům patřičnou pozornost a snažte se jednat opravdu včas. Čím dříve podniknete kroky k vrácení peněz, tím větší je šance na úspěch.
Abyste byli ve své snaze získat nevrácenou částku zpátky, pečlivě si ukládejte veškeré dokumenty související s daným nákupem. Jednoduše si ukládejte veškerou komunikaci s e-shopem, evidujte doklady o platbě, vyfotografujte poškozené zboží, no zkrátka udělejte vše proto, abyste měli co nejvíce důkazů, pokud bude třeba se obrátit na další instituce, jako je spotřebitelská ochrana.
S tím souvisí i další bod - než se pustíte do právních akcí, zkuste využít všech prostředků ke kontaktování e-shopu. Nespoléhejte se, že e-shop vše hladce vyřeší bez vašeho přičinění. Pokud máte pocit, že se dlouho nic neděje, neváhejte napsat, ideálně rovnou zavolat na zákaznickou podporu, a dožadujte se nápravy situace. Popište detailně svůj problém a zdůrazněte, že jste si přečetli obchodní podmínky a že máte právo na vrácení peněz. Získejte potvrzení o tomto kontaktu, ideálně e-mailem nebo záznamem chatu, abyste měli důkaz o tom, že jste se pokusili problém včas vyřešit.
Ve většině zemí Evropy lze uplatnit postup zvaný chargeback. Jednoduše řečeno, chargeback umožňuje vaší bance požádat o navrácení částky, kterou jste zaplatili obchodníkovi prostřednictvím kreditní nebo debetní karty. Pokud jste v takové situaci, kontaktujte svou banku a informujte ji o situaci. Banka poté obvykle zahájí vyšetřování a požádá obchodníkovu banku o vrácení peněz.
Je však důležité mít na paměti, že chargeback může trvat nějaký čas a že banka bude potřebovat důkazy, které podporují vaši stížnost. Důležité je také dodržet lhůty stanovené bankou pro uplatnění chargebacku. Chargeback by měl být považován za krajní řešení, avšak v případech, kdy e-shop odmítá spolupracovat, může být jedinou možností, jak získat své peníze zpět.
Pokud obchod nekomunikuje a s chargebackem jste neuspěli, či ho z nějakého důvodu nechcete či nemůžete využít, další možností je obrátit se na Českou obchodní inspekci, která bezplatně nabízí mimosoudní řešení sporu. Tuto možnost lze bohužel využít pouze v případě, že celou záležitost neřešíte déle než rok. Více informací naleznete na webu České obchodní inspekce v sekci Informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů (ADR).
Stále bez úspěchu? Pokud se vám nepodaří získat peníze zpět jinými způsoby, můžete zvážit právní kroky. To může zahrnovat podání žaloby proti e-shopu či firmě, která vám odmítá vrátit peníze, přestože na to máte ze zákona právo. Jak je bohužel u soudních procesů zvykem, je třeba počítat s tím, že řešení bude nějakou tu chvíli trvat.
Jak je vidět z možností uvedených výše, úspěšné řešení sporu s e-shopem, respektive vrácení peněz za zakoupené a vrácené zboží, do velké míry závisí na vaší iniciativě. V prvé řadě věnujte zvýšenou pozornost obchodním podmínkám, ve kterých jsou uvedené veškeré zásadní lhůty a termíny, případě metody pro úspěšné vrácení zboží a získání peněz zpět. Podobně zásadní je komunikace s e-shopem - rozhodně se nenechte odradit laxní komunikací a požadujte nápravu situace.
Pokud se stále nic neděje a obchod nereaguje, přichází čas na těžší kalibr v podobě žádosti i chargeback, stížnosti na České obchodní inspekci, či dokonce žalobu. Je už jen na vás, jakou možnost zvolíte - měla by být adekvátní částce, kterou se snažíte z e-shopu vymoci. Pokud jde o stovky až nižší tisíce korun, žaloba bude možná trochu nadbytečná, ale stížností rozhodně neprohloupíte. A v neposlední řadě nepodceňujte sílu negativního hodnocení a o své situaci dejte vědět ostatním zákazníkům na recenzních platformách.
Online nakupování může přinést řadu rizik, mezi které patří problémy s vrácením zboží, které nesedí nebo nesplňuje očekávání kupujícího. Ačkoli většina e-shopů vrátí peníze bez problémů, občas může dojít k situaci, kdy obchod peníze nevrátí.
Prvním krokem by mělo být přečtení obchodních podmínek e-shopu. Dále je důležité dodržovat termíny a lhůty pro vrácení zboží. Měli byste také pečlivě ukládat veškeré doklady, účtenky a faktury související s nákupem a v případě problému kontaktovat zákaznickou podporu obchodu. Pokud neuspějete, můžete požádat svou banku o proces zvaný chargeback.
Chargeback je postup, který umožňuje bance požadovat navrácení částky, kterou zákazník zaplatil obchodníkovi pomocí kreditní nebo debetní karty. Tento postup lze uplatnit, pokud e-shop odmítá vrátit peníze za zboží, které zákazník vrátil. Je však důležité mít na paměti, že proces chargeback může trvat nějaký čas a banka bude potřebovat důkazy podporující stížnost zákazníka.